Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
15.1.2023, Milan Šurkala, aktualita
Wankelův spalovací motor se opět objevuje na scéně. Tentokrát ale ne jako charakterní pohonná jednotka ve sportovních kupé Mazda RX, ale jako extender pro elektromobil Mazda MX-30. Co vše se tímto pro tento malý crossover mění?
lipo (115) | 16.1.20237:01
Supr v roce 2023 delame hybridy co maji spotrebu jako naftaky z roku 2000...
Odpovědět2  1
Milan Šurkala (4972) | 16.1.202313:46
No pokud to budete pravidelně nabíjet ze zásuvky, tak to bude jezdit za takovou spotřebu, o které by si ty nafťáky mohly nechat jenom zdát. Pokud ale nabíjet nebudete a budete to provozovat výhradně v režimu extenderu ­(generátoru­), tak to bude žrát ne jako nafťák, ale spíše ještě hůře jako benzín.

Pokud je to mířeno především na krátké popojížďky na elektřinu, pak mi přijde jako lepší původní verze, která má dvojnásobný elektrický dojezd. Pokud je to naopak mířeno na dlouhé trasy, tak tam je zase lepší klasické ICE, protože toto bude žrát jak prokopnuté a kvůli vysoké spotřebě se na to na dlouhé trasy zrovna moc nehodí. Tak moc nevím, na co se to teda hodí.

Asi je to ale docela dobré řešení pro ty, kteří celý rok jezdí ve městě krátké trasy a projedou většinu na elektřinu, ale chtějí občas jet daleko ­(lyžování, Chorvatsko,...­) a to občasné plýtvání benzínem na tyto trasy nepřebije výhody z celoročního elektrického provozu. Jinak moc nevím.
Odpovědět2  0
CooliPi (378) | 16.1.202316:14
Otazka ­- kdyz se to pouzije v zime jako ICE, kam jde odpadni teplo? Umi to vytapet kabinu? Nebo je to nejaky oddeleny agregat ktery jen dobiji? Mozna jsem to jen z clanku nepochopil, omlouvam se za tupost.

Kdysi jsem se tu ptal na foru jestli si ostatni mysli, ze hybridy maji to nejlepsi z obou svetu, nebo to nejhorsi.

Neni nakonec lepsi mit v rodine ­(pokud ji mate­) dve auta ­- elektricke a spalovaci a proste jen jezdit s tim, ktere je optimalni pro danou trasu? Nebo si na dlouhe trasy na dovolenou proste auto pujcit?
Odpovědět0  0
kutil05 (999) | 17.1.20230:03
Dvě auta jsou ze všech ohledu dražší možnost. Nákup, servis, pneumatiky, pojištění a povinné ručení. Vše 2x. Lepší jedno auto a rozumně používat. Když vidím ve městě kolonu aut a ve většině z nich pouze řidič, přemýšlím o inteligenci civilizovaných lidí.
Odpovědět0  0
zzw30 (227) | 17.1.202310:32
To mám jako do auta brát náhodné stopaře zadarmo nebo co? :­) Nebo že bych cestou do práce nebo do obchodu zároveň dělal taxíka nebo rohlíka...
Odpovědět0  0
kutil05 (999) | 17.1.202312:03
Tak jsem to fakt nemyslel. Existuje i jiné řešení. Ale na to jsou takoví lidé moc pohodlní. Málokdo tím autem opravu musí pokaždé. Dnes je doba nechodit, nejezdit na kole, vozit si zadnici a pak se potit v posilovně. To fakt dává smysl. MHD neexistuje?
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 17.1.202314:57
Čas jsou peníze. Než se hrabat MHD po praze 3­/4 hodiny nebo déle, vjde lépe nejen auto, ale i taxík. A to nemluvím o kultuře cestování. Bez zapáchajícího bezdomovce. Bez ­"paní­" ­(krávy­) co nechá spratka vřískat a něco si s kamarádkou řeší po mobilu. Bez kapsáře tmavší barvy pleti. Bez fetek, co si jedou koupit 10g a dohadují se, že nemají prachy a jestli jim to dýler dá na dluh. ­(není vtip, tohle jsem fakt zažil­) Bez partičky mladých tmavočechů, kteří jedou za kamarádem a dohadují se, jak je fajn, když je tentokrát na Pankráci a ne na Ruzyni. ­(Pro neznalé, věznice­) Bez feťáka a jeho čokla nebo čoklů. Plus také dost záleží, co kdo nese. Už jen blbý kufřík a noťas se docela pronesou a k nim cestou z práce nekoupíte ani chleba.
Odpovědět0  0
kutil05 (999) | 17.1.202318:37
Zajeďte se topívat do Japonska nebo Švýcarska, jak vypadá MHD. A že jsou města zacpaná je právě tím počtem aut. Tady se lidi obecně nepříliš krásně chovají k věcem, které jim nepatří, takže si za to milí obyvatelé měst jaksi můžou sami. V řadě míst, především tam, kde jsou příslušné pruhy, je MHD rychlejší. A velmi často je nejrychlejší cyklista. Někdy je rychlejší na některých úsecích i chodec. Takže si nelžete do kapsy, je to jen pohodlnost a někdy potřeba ukázat, v čem si dotyčný vozí zadnici. Nemyslím to nějak zle, ale spoustu věcí můžeme ovlivnit, pouze nechceme.
Odpovědět0  0
CooliPi (378) | 20.1.202310:34
Nez recyklovat, vyjde lepe vsechno vyhazovat kdyz to jde. Ucpat mesto svym autem, je to pohodlnejsi. Smrdet ostatnim do nosu, kdyz to neni trestano. Vsechna tato rozhodnuti jsou racionalni, ale sobecka.

Destruktivni jednani je pohodlne. Mozna by nebylo spatne zamyslet se nad solidaritou a vystoupit ze sve komfortni zony, v pripade MHD prestoupit do jineho vagonu.

V Praze jsou denne 2 zacpy, v nich se i jen cast mesta prejizdi i hodinu. A presto v tech autech lide sedi a nadavaji, ze tam pro ne na silnicich neni misto.

Ja taham veci na zadech, 15­-20kg batoh s naradim a vecmi neni neobvykla zatez a to jezdim po Praze jen na kole. Sakra hodne se to proveze ale nestezuju si. Doporucuju ergo batoh na zada. S takovou zatezi prumerna cestovni rychlost 14­-17km­/h. Same kopce.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 20.1.202311:10
A to ještě, jak by to ubohé centrum vypadalo, kdyby ­"zlí­" komáři neprojevili neskutečnou nadčasovost a nenapodobili americké městské dálnice například stavbou magistrály. Jen bohužel nevymysleli, nebo nedotáhli do konce ten kousek mezi VLtavskou a mostem Barikádníků. A ano, ječná­/žitná jsou permanentní zácpa, ale ono je fakt není kudy smysluplně objet. Jaksi nikdo nemá odvahu navrhnout, aby se ubouralo půl bloku a udělala se pořádně kapacitní komunikace. A o zahloubení do tunelu se na rozdíl od magistrály u muzea neuvažuje. ­(Ostatně o tom se také hlavně žvaní­)
Odpovědět0  0
kutil05 (999) | 20.1.202317:30
"Líbí se mi­" ta zahleděnost pražáků do sebe, do Prahy a středočeského kraje se investuje nejvíc, a stejně vám to nestačí. Na jiných místech ČR se o důležitých projektech mluví desítky let. Financování funguje totiž tak, že právě Praha dostává na hlavu největší díl vybraných daní.
Odpovědět0  0
kutil05 (999) | 20.1.202317:25
Batoh na záda na kolo není ideální, lepší je nosič a tašky okolo zadního kola, s tím jsem najezdil tisíce km i dlouhých kopcích.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 20.1.202317:28
Když jsem byl mladší a zdravý, tak jsem klidně vlezl do busu s pytlem brambor hozeným přes rameno, ale dneska holt už to musí odvézt auto.
Odpovědět0  0
kutil05 (999) | 20.1.202317:52
A chápete, že čím víc lidí takto uvažuje, tím víc jsou města ucpaná? Beru, věk stále narůstá a zdraví může být problém. Ale co trocha sebereflexe. Taky je otázka, co přišlo dřív, jestli častější jízda autem nebo horší zdraví...
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 20.1.202319:10
Zdraví. Ale také je otázkou, nakolik jsem si ho podobnými akcemi pokazil, kdežto stačilo sednout do auta a trochu se šetřit...
Odpovědět0  0
kutil05 (999) | 20.1.202320:11
Možná nevíte, že lidé, kteří se pravidelně víc hýbou, jsou zdravější. Vím to sám na sobě, dokud jsem sportoval, bylo to v pohodě, klouby, imunita, psychika. Pak jsem propadl počítačům a začal vést sedavý život a zdraví začalo jít pomalu do kopru. Ale nikdy jsem nepropadl trendu, vozit si zadek, chodím pěšky. I při návštěvě Brna, vylezu z vlaku a pokud je to časově únosné, jdu po svých a když ne na domluvenou schůzku, tak aspoň zpět. Nemám problém s trasou 10 km a víc. Život je o prioritách, někdy chce člověk ušetřit a ve skutečnosti je výsledný efekt opačný, ale obvykle se to projeví až časem. To není na vás osobně, takto uvažuje hodně lidí a člověk má potom pocit, že jedná ­"normálně­".
Odpovědět0  0
CooliPi (378) | 21.1.202310:55
Ja jsem take sportoval a byl jsem stastnejsi a zdravejsi. A pak se to zuzilo na praci u pocitacu a prejizdeni na kole a tato jednostranna zatez ­(oboji ­"sedave­" zamestnani­) se zacalo podepisovat na ochabovani svalu ­- nesymetricky.

Tady nas pocitacovych zavislaku na foru je asi vice ­- moje doporuceni je nevynechat nejakou cast cviceni tela ­- silovy trenink nelze nahradit aerobni namahou ­(kolo­) a naopak. A nesedet u obrazovek v jednom kuse. Zdravi se casem zacne zhorsovat, ale da se to alespon oddalit ­- a nejenom cvicenim, ale i stravou. Zjednodusene nezrat porad cukry.

Venkov bude trochu jiny model nez mesto jakmile se clovek stane hure pohyblivym. Ve meste to vezmem MHD, na venkove to bude tragedie. Z tohoto uhlu pohledu chapu, ze venkov se bez aut neobejde. Mit nejake auto nepovazuji za hrich, ale jeho zbytecne pouzivani v aglomeracich ano. Od te doby, co jsem prestal pouzivat MHD i na kratke kilometrove vzdalenosti jsem poznal tolik casti mesta jako nikdy predtim.
Odpovědět1  0
Budman (261) | 15.1.202319:32
Obecně mám japonská auta rád, ale tady vážně marně přemýšlím o tom, co je přínosem toho komplikovaného řešení ­- nemá to extra výkon, nemá to extra dojezd, není to lehké, není to levné ­- vlastně všechno co umí tenhle vůz, tak umí lépe jak čistý elektromobil, tak i čistý spalovák, tak proč jít do tohohle hybrida? Navíc teda to omezení rychlosti na 140 už je brutální, 180 u Volva jsem ještě považoval za přijatelné ­(ani v DE většina lidí nejezdí vyšší cestovní rychlostí­), tak těch 140 už je dost omezující i u nás
Odpovědět2  1
wrah666 (6205) | 15.1.202321:12
Počítal bych , že to má v první řadě nostalgii mazdy s wankelem. Nepodceňoval bych sentiment. A za druhé, prakticky: Tohle se bude dát legálně koupit ještě pěkně dlouho poté, co šílení politici zakáží prodej spalováku.

PS: já si spíš už kolik let říkám, KAM až by šlo teoreticky dostat wankelův motor s moderní technologií. Namísto hliníku titan, na těsnění, čili u wankela takové břity použít nějakou keramiku, patrně též s titanem, nebo možná platinoidy a místo mazání řekněme napařenou jednoatomovou vrstvu něčeho opět superpevného a odolného, po čem by to klouzalo prakticky bez tření. ­(Ehm, zrovna z výroby procesorů známe materiály, které se při ohřívání nehnou ani o mikron­) Teoreticky by mohla být účinnost takového motor hodně vysoko. Ale v praxi by to holt asi stálo jako aparát do Veyrona, nebo podobné káry. ­(Na drohou stranu, to ale platí i o ­"běžném­" spalováku, že kdyby se použily podobné materiály, tak bude účinností, ale i cenou dost jinde.)
Odpovědět0  5
Budman (261) | 15.1.202323:02
Sentimentální hodnotu chápu, ale to by to musel být pohonný element, mít malý Wankel na dobíjení baterky je sentimentální stejně jako si vozit v kufru elektrického Mustangu malou V8 na dobíjení ­- spíš bych věřil, že si tohle vydupal nějaký seniorní japonský šéf jako trucprojekt.
Co se bude dát koupit nebo ne je teď pouze ve hvězdách, legislativa se bude měnit ostošest, ale to auto jde na silnice teď a teď tam prostě žádný smysl nevidím ­- ale třeba něco přehlížím

P.S.: Vystihl jste to imho přesně, technologie zvládne mnohé, ale ty náklady budou pak děsivé.
Odpovědět2  1
CooliPi (378) | 16.1.202321:03
Otazku jak vytunit Wankel jsem si uz take pokladal, ze vzhledem k tomu, ze se tre povrch vlastne komory o komoru ­(tim jak se tam uprostred toci ten trojhranny pist­) bych na jednoatomovou vrstvu nesazel. Cokoliv je v dosahu vybuchu paliva v komore, tak 1 vrstvu nesnese. Stacilo kdyz pred lety pouzili u nVidie jednoatomovou vrstvu na kulickach cinu v BGA a po case se to odtrhlo. To jen pro ilustraci.

U casti, ktere jsou jen kluzne a maji tesnit a nejsou v dosahu vybuchu zase pujde o tepelne roztaznosti ­- ty dokazi proti sobe poslat ruzne povrchy a jakoukoliv vyhodu jednoatomove vrstvy vyrusit.

Myslim tedy, ze se nejakym mazivum nevyhneme, na utesneni a zaroven vymezeni prostoru mezi pohybujicimi se castmi jsou vhodnejsi nez suche povrchy s angstromovou presnosti. Spis me napada, co misto Wankelu pouzit ten motorek s Atkinsonovym cyklem? Nebyl by pro tuto kogeneraci uzitecnejsi spis ten, byt s vetsi vahou?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 16.1.202321:16
Tak, že Atkinson je pro tohle mnohem vhodnější, ukazuje třeba ten Civic. Tam to má, tuším, 107 kW v maximu, dvoulitrová atmosféra a dobíjí to baterku tak, že to i s tím kolečkem přes elektřinu ­(a přímým záběrem na dálnici­) jezdí v reálu za 5.
Odpovědět0  0
PHiLiPZ (78) | 16.1.202310:10
viem si predstavit toto pre ludi, ktori 98% casu jazdia na elektrinu, no pre kazdy pripad chcu mat moznost nabit kdekolvek
v kazdom pripade sa mi to riesenie s wankelom nepaci, a to som si sam Mazdu6 2016 2.5l ako novu kupil
Odpovědět0  0
vilcoo (91) | 16.1.202310:47
tak mazda to asi robi kvoli legislativnym vyhodam pluginov, ktore su zatial totozne ako pre BEV...nakolko vsak drviva vacsina vodicov pluginy pravidlene nedobija,tak sa tie legislativne vyhody postupne rusia....proste mazda aj v tomto zaspala dobu ...
Odpovědět1  1
CooliPi (378) | 16.1.202320:56
Neni lepsi mit elektrocentralu v kufru? 2kW vazi kolem 24kg. Na nouzove odkyblovani se z dalnice by to mohlo stacit.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 16.1.202321:18
2kW by bylo strašně málo. Na to, abyste se aspoň přiblížil 80 km­/h ­(ať nejedete pomalu jako traktor z 50. let­), budete potřebovat tak 8­-10kW, se ztrátami možná trochu více.
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.